Dec 05 2010

1-12-2010 De verboden stad en de hemelse tempel

Published by under Reisverhalen

We zijn weer vroeg opgestaan en zijn gestart met het openen van de eerste van drie enveloppen die wij van de Brouwer Bunch (neefjes en nichtjes) hebben meegekregen. Er zitten mooie tekeningen in over China en vliegtuigen. Bedankt kidz.

We hebben maar tweeënhalve dag in Beijing en er staat veel op ons lijstje om te zien. Vanmorgen gaan we naar de verboden stad. Dit is het paleis waar de keizer van China woonde met zijn familie en bedienden. We gaan lopend want het is dichtbij. Bij de ingang huurt Angela een elektronische tourguide en Marten werpt zich vandaag op het fotograferen.beroemd in Beijing ;-)
We zijn nog niet binnen of er wordt aan Angela gevraagd of ze samen met een paar chinese dames op de foto wil, het is net of je even beroemd bent ;-), Over beroemd gesproken, de receptioniste van ons hotel liet ons op haar PC het gescande paspoort van Beau van Erven Dorens zien en vroeg of wij hem kenden. Hij had daar ook gelogeerd en verteld dat hij bekend was in Nederland. Hhmm ik vraag me af of hij ook zoveel verzoeken heeft gekregen van chinezen om mee de foto op te mogen ;-)
Hij is niet zo groot en blond als Angela, Wij vallen hier erg op met onze lengte, overal waar we komen zien we tersluikse onderzoekende blikken.

We hebben tot een uur of twee door de verboden stad gewandeld en veel mooi gerestaureerd houten traditioneel chinese architectuur gezien. Het hoogste houten gebouw in China bevindt zich in de verboden stad en is de tijgerzaal waar de troon van de keizer staat. Niet alle gebouwen zijn even mooi gerestaureerd, maar er wordt een goed beeld gegeven over hoe de keizer geleefd heeft in zijn hoogtijdagen. Alles staat in perfecte symmetrie en er zijn geen bomen geplaatst omdat dit de symmetrie bij officiële gelegenheid zou verstoren. Aan de plafonds van de gebouwen zijn vele tegels (al dan niet geglazuurd) aangebracht en er is een grote marmeren steen 17,5x3x1.5 meter die eeuwen geleden in de winter over een ijzelig gemaakte weg naar de verboden stad is vervoerd.tonnen marmer over ijzel

Onze voeten doen inmiddels al flink pijn van het vele wandelen, dat we niet meer zo gewend zijn, maar we zijn nog niet klaar, We willen ook nog naar de hemelse tempel waar de keizer vroeger vruchtbaarheidsrituelen uitvoerde. De hemelse tempel ligt een flink stuk zuidelijker. Op weg daar naartoe moeten we lans het enorme grote plein van de hemelse vrede (bekend van de studentenopstanden en de tanks die toen werden ingezet tegen de studenten) en door een spiksplinternieuwe winkelboulevard met veel winkels van in europese bekende merken.

Aan het einde van de winkelstraat geeft Angela het wandelen op als ze wordt aangesproken door een fietstaxi.Hij rijdt ons naar de hemelse tempel, waar we om 15.30 aankomen terwijl die om 17.00 uur gaat sluiten. We zijn nog net op tijd om alles te zien en op de steen te gaan staan waar de keizer vroeger omringd door duizenden mensen op stond. Als je praat terwijl je op de steen staat klinkt je stem heel anders.keizer in het centrumRond sluitingstijd is het al aardig donker geworden, dus we moeten de weg weer vinden. In de eerste instantie lopen we ook verkeerd en besluiten om in dit spitsuur een taxi aan te houden. Doormiddel van wijzen op het kaartje proberen we hem duidelijk te maken waar we naar toe willen, maar hij lijkt te weigeren en wijst een bepaalde kant op, kennelijk is het de moeite niet.
Wij weer uit de taxi en verder lopen, uiteindelijk komen we bij een herkenbaar stuk, hier zijn we de fietstaxi ingestapt. Er is daar een KFC waar we pauze houden voor een paar kippenboutjes. Vervolgens komen we op de dure winkelboulevard uit, maar zien dat daarnaast ook een winkelstraat is met veel straatverkoop, dus wij switchen van straat en gaan de goedkope straat in. Hier zijn veel restaurantjes en winkels met handschoenen, sokken, etenswaren, alles made in China. De waar wordt aangeprezen als echt. We proberen te onderhandelen, maar hebben daarna nog het gevoel teveel betaald te hebben voor 1 artikel, omdat daarna 2 artikelen voor nog minder worden aangeboden.

Wat opvalt aan het straatbeeld van Beijing is het vele gerochel en spugen op straat en je ziet ook geregeld mensen met mondkapjes om lopen op straat. Verder zijn er op korte afstand elkaar geregeld openbare toiletten te vinden, veelal goed onderhouden en schoon. In de toeristische gebieden zien we ook veel schoonmakers aan het werk. In de Hutong zijn ook veel openbare toiletten en gezien het intensieve gebruik zijn er waarschijnlijk geen toiletten binnen de eigen huizen in de Hutong.

In de goedkope straat worden we een chinees lokaal restaurant in gepraat en Angela wil hier wel eten. Marten hoeft niet, het servies wordt in cellofaan op tafel gezet, maar Marten vindt het er nog te vies uitzien, dus die besluit om niet mee te eten. Er zitten bijzondere paddenstoelen in gerecht, deze zijn moeilijk naar binnenwerken en ook het eten met stokjes maakt het niet makkelijker, maar vork en mes hebben ze hier niet.

groetjes Marten&Angela

1-12-2010             De verboden stad en de hemelse tempel

2 responses so far

2 Responses to “1-12-2010 De verboden stad en de hemelse tempel”

1.   Barbaraon 06 Dec 2010 at 20:36

Beau wie? Nooit van gehoord…. ;-)

Winkelen in China= irritant!
    Ze zijn veel te opdringerig, ik moest me inhouden om geen hoek uit te delen want ik werd er erg agressief van!

Oh by the way: I have a new job!!!

Wanneer gaan jullie naar NZ?

2.   HKon 06 Dec 2010 at 10:49

Ik voel met je mee Marten, ik blief ook niet te eten in zulke plekjes maar ik zou wel eten op het strand met zand als ik maar kan zien wie en hoe het is gekookt!(Q moet er ook nix van weten) maar Gregory & L eten wel in zulke tenten…

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment